Visitors hit counter, stats, email report, location on a map, SEO for Joomla, Wordpress, Drupal, Magento and Prestashop

Alle anmeldelser - klik herunder

Søg bog eller forfatter

Beatlemania PDF Udskriv Email

Cover
 
 
 
Rasmus Rosenørn
Beatlemania
100 sider 
Aarhus Universitetsforlag
 
Man må sige, at researchen og præcisionen som helhed er ganske flot på plads. Derfor er det lidt ærgerligt, at der HAR indsneget sig et par fejl og unøjagtigheder. Detaljer dog for den store helhed, men kommer man lige ind der, tænker man ahhhh.
Beatlemania er det sidste skud på stammen i den inspirerende serie 100 danmarkshistorier, planlagt udgivet over otte år, af et forlag, der i det hele taget udgiver meget spændende og vedkommende social- og historiestof.
Læs mere på forlagets hjemmeside.
Udgivelsen her kunne sådan set have heddet mange andre ting end Beatlemania. For den omhandler brydningstiden i tresserne, da musikken forsøgte at følge pengestrømmen, og udgivelserne spændte fra familiehyggelig pigtrådsmusik, genindspilninger af de gode gamle klassikere og til Stones og Doors-musikken og Superlove-sangene begyndte at sætte deres præg på udviklingen. Men også hvordan Beatlemania langt op i vores tid påvirker verden og dermed lille Danmark med sine festivaller og happenings.
Så fint nok at man har givet bogen titlen Beatlemania, for ordet er omgærdet af nøjagtigt den virak og sensation, ballade og gennembrud der kendetegnede den periode, vi husker i livet som skelsættende.
Vi kommer naturligvis vidt omkring kunstnermæssigt, lige fra Johnny Reimar til Otto Brandenburg, Elvis, Chubby Checker og Cliff Richard. Sidstnævnte får æren af at have fået tillagt én af bogens fejl, nemlig på side 27 hvor han er blevet kaldt Cliff Richards og sikkert i farten forvekslet med den legendariske guitarist Keith Richards fra Rolling Stones.
Vi kommer også godt omkring ved tidens markedsføring i de forskellige pop-plade fra dengang, lige fra Vi Unge til Børge. Een titel glimrer dog ved dets fravær. Nemlig beat- og popbladet Go, der bestemt også havde sin store betydning. Man kan undre sig over, at bladet ikke er nævnt i hvert fald i slipstrømmen af Hit, Top Pop og Børge. Ligesom skribenten fortæller, at Jørgen Lademann stod bag Vi Unge, hvad der da også er korrekt i de første udgivelsesår, hvorefter det blev overtaget af legendariske C.W. Bærentsen og Specialbladsforlaget. Korrekt er det da også at Vi Unge stadig eksisterer, men de seneste mange, mange år udelukkende som pigeblad og slet ikke på samme musik- og alsidighedsniveau som dengang eller i halvfjerdserne og firserne for den sags skyld.
Ser man bort fra disse småting, så ER Beatlemania et flot stykke arbejde med alle mulige og umulige anekdoter om ting, vi har godt af at vide for at forstå og blive oplyst om den musikalske epoke, der skabte historie.
Lidt spøjst at forfatteren har valgt at skrive kunstnernes fødelsår ind som f.eks Rock Nalle (1943-). Han dør jo formentlig engang, og når denne bog læses om ti år, så kender vi ikke hans dødsår.  Hvorfor så overhovedet nævne stregen.
Når sådan er der jo så meget.
Vi er i hvert fald tilfredse med bogen, der giver en dejlig vandring ned af Memory Lane og også ironiserer en del - og for os sætter i perspektiv -, hvordan pengestrømmen rundt om i verden altid har gået foran og bagved musikken.