At koge bjørn PDF Udskriv Email

At koge bjørn

Mikael Niemi
At koge bjørn
299 sider
Modtryk

Det er noget udfordrende for normalbegreberne, at det i denne velskrevne og spændende krimi er en præst, der skal forsøge at opklare en forbrydelse.  Årsagen er imidlertid, at vækkelsesprædikanten Lars Levi Læstadius sammen med sin tro følgesvend, Jussi, som han selv har oplært, indser, at de lokale myndigheder bestemt ikke er interesseret i at få sagen opklaret; derfor er de nødt til selv at gøre det.
Den historie har vi hørt før. Men her inddrager forfatteren virkelige begivenheder fra 1850erne, hvor Lars Levi Læstadius rent faktisk levede, og hvor endda en bestemt vækkelsesorden nu så mange år senere i Sverige er opkaldt efter ham.
Det gør bogen meget levende, nærværende og spændende. Vi er nogle stykker, der elsker at læse beretninger fra en gang for længe siden, og såfremt visse historiebøger kan virke tunge og måske lovlig detaljerede, så har en forfatter jo altid sin frihed til at lave noget fiktionsdrama og nogle gode plots og så få historien til at glide ned på den måde.
Man må sige, at det er lykkedes fantastisk godt for Mikael Niemi, der i parantes bemærket er en i forvejen meget anerkendt forfatter i Sverige.
Det er lykkedes ham på formidabel vis at gøre en dyd ud af på den ene side at beskrive miljøet omkring præsteskab og vækkelse, og så ryste posen godt for samtidig at få en veldrejet krimi ud af det. F.eks. ved at  midt under taksigelsen om bønnen om tilgivelse at lade provstens stemme dirre. Vi kendte begge den uhyggelige sandhed. Provsten havde ladet folket vide, at Jolina kunne udpege gerningsmanden. Det var derfor, hun var blevet gjort tavs. Hvis bare provsten havde tiet, ville Jolina måske stadig have været i live.
Så bliver det vist ikke mere spændende, hvad angår oplæg til næste kapitel - og  næste igen og så fremdeles.
Forfatteren er emninent til at bygge en spænding op.