Staunings arv PDF Udskriv Email

Staunings arv

Dan Jørgensen
Staunings arv
233 sider
Peoples Press

Skøn lille bog om Stauning. Ham er der skrevet om før. Denne gang er det socialdemokraten Dan Jørgensen, der humoristisk, indsigtsfuldt og elegant fører os igennem mandens herkomst, hans liv, hans eftermæle og de af hans idéer med velfærdsstaten der efter hans mening er ved at smuldre i disse år.
Vi får hele historien om arbejderdrengen, der blev partiformand, gennemførte Kanslergadeforliget (med en skarp eller to fra flasken til de deltagende på forligsnatten), og vi får alle historierne om hans idéer med socialreformerne, Augusta, hans samlever, og hvordan han længe før Kanslergadeforliget fik rydtet op, da Kongehuset havde afsat ministeriet Zahle.
Dan Jørgensen går meget videre end at beskrive Stauning som sådan. Han tager os også med til sin barndomsby og bringer sig selv i spil omkring ordet lykke, der i denne sammenhæng kommer ud efter en fodboldkamp, hvor man træt og udaset sidder med en flok gamle kammerater og spørger sig selv, hvad man har gjort, siden man skal have det så godt.
Dan Jørgensen skriver blændende om, hvorvidt man kan måle lykke (der kommer ud fra velværdsstaten forståes)  og kommer med referencer til Albert Einsteins lykkeforskning og mange andre nyere undersøgelser, hvor folk ganske enkelt bliver spurgt om, hvorvidt de er lykkelige, og hvad der gør dem lykkelige. Så tur omkring Staunings efterfølgere, Anker Jørgensen og siden igen Henrik Sass-Larsen, som hver især også har beskæftiget sig med lykkebegrebet. Og siden i bogen kommer det til at vrimle med undersøgelser og havne helt tilbage til den græske mytologi. Man mærker, at Dan Jørgensen er en filsosofisk interesseret og belæst mand, som forstår at sætte ord sammen, og som også forstår at gøre Staunings ånd og fremsyn lyslevende for læserne ved at favne hans, og Dan Jørgensens, interesse i samarbejde i stedet for enegang og således også symbolsk fortælle, at det er herigennem lykken besiddes, når man kommunikerer med andre og inddrager dem i sin verden for sammen at være glade.
Politikeren og privatmennesket Dan Jørgensen kommer med meget spændende betragtninger på højt niveau også af filosofisk karakter men får det serveret på en måde, så man som læser rigtig mange steder nikker anerkendende.
Og vi får en hel del ting at vide om politikere eller dansk politik, som vi enten ikke vidste før eller får opfrisket.
Godt gået Dan.