Skudt ned PDF Udskriv Email

Skudt ned

Ole Steen Hansen
Skudt ned
432 sider
Turbine

Bogen vrimler med årstal, datoer og præcise tidspunkter for, hvornår hvilke fly blev skudt ned under besættelsen af Danmark. Vidste man f.eks., at tyske Luftwaffe udmærket selv kunne finde ud af at havarere sine fly i Danmark. Sådan var det. Vi skød dem ikke ned, det gjorde vi jo ikke under besættelsen; de faldt ganske enkelt bare ud af himlen.
En masse tal kommer også for dagen, og de fortæller f.eks. at der blev produceret 7.377 Lancastere, der var den europæiske luftkrigs bedste bombefly. Den fløj højere og med tungere last end alle andre, britiske bombefly og overgik endvidere amerikanernes fly, hvad angår størrelsen af lastmængde. Vi kan endvidere læse, at Lancasterne ialt blev sendt ud på 156.192 operationer, og at den var vanskeligere at komme ud af i en krisesituation, selv om Lancasteren skulle være mindre sårbar end andre flyvemaskiner.
Sådan er bogen fyldt til bristepunktet med optegnelser, tal, spændvidde, tomvægte, rejsehastighed, og selvfølgelig får vi også at vide, at 90 af dem blev skudt ned over Danmark.
Det er et ganske imponerende research-arbejde, Ole Steen Hansen har lagt til grund for hans udgivelse, der er hans seneste i rækken af bøger om fly, historie og meget andet.
Hans grundighed kommer naturligvis os alle til gode, og i særdeleshed folk, der er interesseret i 2. Verdenskrig og Danmarks rolle under overflyvningerne; her er det en sand lækkerbidsken med mange fine og autentiske billeder af monumeenter, mændene fra dengang i uniform og arbejdstøj, V2-raketten på museet i Pennemünde idag, falske legitimationskort og naturligvis masser, masser og atter masser af flyvere. I farver og i sort/hvid.
Flyvemaskinen skabte under krigen en livlig trafik hen over Danmark, hvor de allieredes bombefly havde fundet genvej hen over landet til og fra Tyskland. Det skete på grund af navigationsfejl, at bomber ramte dansk jord, og bogen fortæller os i den forbindelse om bombardementet af Esbjerg.
Den fortæller også historien om Beate Uhse, der overlevede et havari i Aalborg, mens hun forsøgte at få sine forældre til at flytte ud af deres gods i Østpreussen, der var ved at blive omringet af russere. Forældrene overlevede da heller ikke. Men Beate fik senere for alvor vind i sejlene som forretningskvinde og fortaler for den seksuelle frigørelse i Tyskland.
Således er det også lykkedes forfatteren at levere de mere kuriøse beretninger om eksempelvis både de engelske flyvere, der kastede miner ned over Danmark, tyskere, der prøvede at skyde dem ned, og danskere i historiske badedragter, der morer sig på Bellevue Strand nord for København og på den måde er med til at understrege krigens stærke kontraster.
Et imponerende værk der tillige indeholder beretninger, hvor vi læsere næsten føler det, som sad vi i cockpittet på de omtalte flyvemaskiner.