Rub og stub PDF Udskriv Email

Rub og stub over stok og sten
Ole Stephensen
Rub og stub
353 sider
Gads forlag

Det er virkelig rart med nyheder. Overraskende nyheder. Og dem er der rigeligt af i den nye biografi om den tidligere skærmtrold, Ole Stephensen, der i mange år var symbolet på godt fjernsyn. Gennem bogen får vi indblik i rigtigt mange af de ting, vi på ingen måde forbinder med det at være skærmtrold, og som vi næppe ville have troet, var overgået en hyggelige bamsefar fra Eleva2eren, GoMorgen Danmark og Walter og Carlo.
Hvad med f.eks. historien om researchen til Her er Dit Liv, hvor Ole lige pludselig befinder sig i det sønderbombede Beirut mellem meldinger om forfærdelige vejspærringer og bomber i legetøj. På sin vej frem i en flygtningelejr i Beirut mødte han rejsens hovedperson, en dansk kvinde, som ikke havde været i Danmark i 30 år, og som i "forklædt" udgave havde været en figur i John le Carrés roman The Little Drummer Girl.  Wow.
Scoopet her er endvidere, at Ole og hans hold får et interview igennem med netop den pressesky John Le Carre, og Ole er heller ikke bange for at gøre grin med sig selv, da han udstiller, at den verdensberømte forfatter har givet ham en dedikeret udgave af The Litle Drummer Girl med teksten Thank you for a painless interview - en hilsen de færreste, kritiske journalister vil være glade for.
Sådan vælter det ud af siderne med baggrundshistorier fra en lang karriere. Vi får historien om, hvordan man forsøgte at hyle den meget stive og formelle John Danstrup ud af den med en en næsten nøgen kvinde, vi får også en masse baggrundsviden om Oles dækning af et gidseldrama i Holland i halvfjerdserne, og så får vi naturligvis masser af sjove historier i det, der bliver optakten til en af firsernes helt store filmsucceser Op på Fars hat.  Det, som Erik Balling i bogen kalder for tuttenuttet sindssyge.
Rub og stub
er en spændende bog, idet vi kommer rigtig meget bag kulisserne i det, der har været en del af vores kulturelle TV-opvækst gennem mange år. Bogen er brandgodt skrevet, fyldt med billeder fra en lang karriere, og man får sig også nogle ordentlige grinere undervejs, f.eks. da Karen Thisteds halvdøve mor fyrer en skævert af, da hun sidder med Ole Stephensen til bords, hvor Ole må fortælle hende indholdet af talerne.
Man kan nærmest se det for sig.
Læs bogen og få et godt indblik i livet bag kulisserne, - og smil undervejs.