Visitors hit counter, stats, email report, location on a map, SEO for Joomla, Wordpress, Drupal, Magento and Prestashop

Alle anmeldelser - klik herunder

Søg bog eller forfatter

Jeg vil ikke i skole PDF Udskriv Email

Jeg vil ikke i skole

Anne Vibeke Fleischer
Jeg vil ikke i skole
139 sider
Dansk Psykologisk Forlag

Bogen fortæller, at vil ens barn - eller børnebørn for den sags skyld - ikke i skole, så er det så som så, hvor meget man kan forvente sig af straf eller belønning. Forfatteren skriver, at hun udmærket forstår, man som forældre kan føle sig fristet til at gribe til straf, hvis barnet har skolevægring. "Din computer og mobil er låst inde, så længe du ikke går i skole". Elller "så kan du heller ikke gå til fodbold eller se dine venner".
Hun mener, at reaktionen er forståelig, fordi man føler sig udstillet som dårlige forældre.
Sådan en sætning er guld værd, for den bringer noget til torvs, som ikke ses alle steder: At forældrene bør kigge indad for at se på, hvordan man kan blive bedre forældre. Og distancere sig fra, at man måske selv er opdraget med straf og negative konsekvenser.
Hun mener dog ikke, at straf dur, for det er at sætte hårdt mod svagt. Man straffer jo heller ikke barnet for at have influenza, mener hun. Og straf bliver altid modtaget af barnet som, at forældrene er imod barnet og ikke med, og at straf, der ikke hjælper jo nødvendigvis må følges op af en større straf, og så har vi balladen.
Belønning derimod, ja den fungerer også kun i visse tilfælde og kan maksimalt bruges som et lille skub, fødelshjælper.
Hvad så da?
Anerkendelse og opmærksomhed ser ud til at være metoder, der kan anvendes. Og det betyder anerkendelse af ethvert lille fremskridt. Som at nu tør barnet godt gå selv fra bilen ind i skolegården. Og det betyder så også, at tør barnet ikke det samme næste dag, så er der INGEN skældud.
Hvem kender ikke fra sig selv eller familien eller naboerne børn og unge, der har det svært med skolen. De forsvarer sig, før modstand og finder på undskyldninger for ikke at komme i ubehagelige situationer. Måske kan man som voksen ikke rigtig forstå, det skulle være slemt. Her kan denne bog i meget høj grad hjælpe til at få vendt tankerne og tage udgangspunkt i barnets virkelighed. Det er DEN, der styrer barnets adfærd.
Formålet med bogen er at give de voksne redskaber, strategier og overvejelser, der vil kunne få barnet i skole igen.
Måske ikke så let hvis man derhjemme er lidt stressede og er kommet ind i dårlige rutiner.
Men - mon ikke det er værd at bruge den tid, der skal til, for at omprogrammere til gavn og glæde for ens børns skolegang og uddannelse.