Djævlens døtre PDF Udskriv Email

Djævlens døtre

Thomas Rathcack
Djævlens døtre
347 sider
Politikens Forlag

Når man vælger at blive jægersoldat, må det være, fordi ens gener er fyldt op med overskud, spænding, overblik, omsorg, interesse i taktik og militært isenkram, farefuld adfærd osv osv. Derfor har det været interessant at følge Thomas Rathsack i udviklingen fra de første bogstaver, hans satte i sine udgivelser, og så til idag, hvor vi ikke bare kender ham som krimiforfatter, men også som omsorgsfyldt hundeelsker, der, undskyld udtrykket, fræk som en slagterhund og bestemt ikke helt efter bogen, får herre- og venneløse hunde transporteret til Danmark for at blive hans faste buddies.
Så nu ved vi altså, at hans akilleshæl ligger hos de fire-benede, hvis vi skulle møde ham i krig eller en mørk aften . . .
Spøg til side.
Hans nyeste bind i serien om Michael Plessner slår også set i det lys nye rekorder i fart, tempo, spænding - OG tilsat nogle af de kvaliteter, som kendetegner en mand i trøjen med et omsorgsgen, som vi kender Thomas fra,  sådan lidt ud over det sædvanlige.
Og troværdigheden lyser ud af romanen. En spændingsroman bliver forfladiget, hvis ikke, man kan mærke mennesket bag - og sådan set også forfatteren.
Og det kan man i den nye roman.

Naturligvis kan man mærke, jægersoldatens egen erfaring og kompetence indenfor alle gældende spilleregler, våben, kampteknik, scanning af miljø og omgivelser,  efterretningsarbejde, interesse i omgivelserne osv osv.
Handlingen i romanen er, at Yulia, en ukrainsk forretningskvinde, skal beskyttes, mens hun er i København. Plessner får jobbet som livvagt, selv om han har personlige lavpunkter i sin tilværelse at slås med. Naturligvis, var vi lige ved at sige, det har de der politifolk og livvagter ret ofte i dagens spændingsromaner. I denne roman intensiverer det dog spændingen, idet vi jo kender Rathsack fra medierne, og det er uundgåeligt at kæde hans egen personlighed og fremtoning ind i bogen, mens vi læser den.
Det kan bare ikke lade sig gøre.
Vi mærker Plessners sans for det samfundsmæssige og sociale, når han i bogen kommer ind på den menneskelige fornedrelse og tårnhøje profit, der driver sex- og prositutionsmiljøet rundt om i Europa. Hvor pigerne opdeles i kategorier, og at en A-pige indtjener til bagmændene 100.000 dollars i hele hendes arbejdstid, 5.000 om måneden i to år, så er hun færdig og sælges videre til kineserne. Eller bliver solgt til romaerne, der skærer en fod af hende og giver hende ordre om at gå på gaden og tigge. Vi får også et godt indblik i, hvordan det er "tanter", der ude på landet i fattige byer holder godt øje med mulighederne for at rekruttere piger fra de fattige familie.
Sådanne sociale forhold er godt at få med i en kampklar bog, der er spændende, så det risler, men som også har baggrund i skrivekløen fra en forfatter, der har oplevet lidt af hvert.
Mere siger vi ikke om farten over feltet og plottet.
Men man sluger bogen, hvis man er med på beatet i genren.