Weekendsex PDF Udskriv Email

Weekendsex

Claes Johansen
Weekendsex
276 sider
Turbine

Musik fylder en del i bogen her. Derfor kan det undre, at forfatteren på de første sider lader ekspedienten i en musikudstyrsforretning forsøge at komme i tanker om en toneart i stedet for en stilart til en bestemt melodi. Enhver ekspedient i en sådan forretning vil vide, at en toneart til en melodi ikke er er afgørende for valg at et instrument.
Når det er sagt, så er her så en skæg og en sjov bog, der umiddelbart ser ud til at være en ungdomsroman. Men bestemt ikke er det. Mere er det et view ned ad Memory Lane til læsere, der voksede op i halvfjerdserne, og som i bagklogskabens klare lys har lyst til at mærke duften igen af ligustermaterialisme, kamp for ligestilling og frigørelse, retten til at være mor, barrikader, protestråb, støttesange.
Forfatteren skruer bogen tilbage til sin egen ungdomstid, og vi får mange gode grin, når f.eks. den butterfly-klædte skoleinspektør Thormodsen med det blege ansigt skal tage imod den nye lærer-praktikant på skolen, når der uddeles point i kollektiverne for politisk viden, når drengene med listige og desværre også hårdtslående tricks skal have trusserne af en  pige, og dengang et Hammond-orgel stod øverst på mange småkriminelle unges to-do-liste.

Bogen er skrevet med mange umiddelbare overdrivelser, og så alligevel ikke, for når vi alle tænker tilbage på vores ungdom, kan vi vel huske, hvordan hormonerne og usikkerheden fløj rundt i kroppen på os og fik os til at gøre ting, der måske ikke var smarte. Derfor har forfatteren også trukket satiren frem, hvor vi bliver præsenteret for rigtig mange episoder i halvfjerdserne. Det er en fornøjelse at læse om den stærkt autoritære repræsentant for grundejerforeningen, der skælder et stakkels postbud ud, og det er grinern at læse en sexbrevkasse, som der var temmelig mange af dengang, og som blev studeret  og citéret igen og igen af unge, der stadig måtte eksperimentere sig vejen frem.
Det var helt og oprigtigt og alvorligt. Gad vi være voksne dengang? Ikke nødvendigvis. Nej tak. Det var for besværligt.
Så vi stivnede og stigmatiserede.
Og så verden som stiv og stigmatiseret.