Sammenbragt PDF Udskriv Email

sammenbragt - bog

Kristina Aamand
Sammenbragt
236 sider
HarperCollins

Lidt for meget snak om sex, tis, graviditet og konflikter. Fair nok men i visse situationer, specielt på dialogerne og i møderne med folk, virker bogen urealistisk, ja nærmest komisk. Hvilken bankmand vil finde på at sige til sin kunde, at de har et urealistisk forbrug af cafébesøg, og at deres månedlige rådighedsbeløb er mindre end bankmandens kones tøjbudget. Sådan en dialog kan virke fin i et filmmanuskript. Ikke i en bog der skal forsøge at fremstille udfordringer og muligheder ved en sammenbragt familie.
Forfatteren vil efter vores mening for meget med bogen. Hun vil beskrive dagligdagen i en sammenbragt familie og de muligheder, der er for at overleve i den. Samtidig vil hun lege med ord og stemninger og finurlige og filosofiske tanker. Bevares der er fine og morsomme optakter til noget rigtig sjovt som beskrivelsen af de forskellige stationer, en tøjvask kommer forbi på rejsen mod endestationen klædeskabet.
Rigtig sjovt bliver det aldrig. Oplægget er godt, og man kan godt læse bogen, for der er naturligvis dagligdags situationer, man fint kan smile lidt af og nikke genkendende til. Men man skal være indstillet på, at den mange steder kan virke lidt for meget, når f.eks. vi i samme dialog får een lang opremsning af kvinder, der har fået børn sent med navns nævnelse, hvor gamle de så var og det hele.  Mindst 15 navne og aldre.. Hvem vil kunne realistisk huske det?
Oplægget til swingersex virker forstillet, og forfatterens idé med at give nogle af bogens personer øgenavne fungerer heller ikke.
Med en mere stram redigering ville det kunne blive en ok bog. Foreløbigt er det en ommer.