Hvide blomster PDF Udskriv Email

Hvide blomsteraf Sissel-Jo Gazan

Sissel-Jo Gazan
Hvide blomster
512 sider
Politikens Forlag

Der er mange og rigtigt gode og vedkommende spotpunkter i Sissel-Jo Gazans nye roman, hvilket højner troværdighed og læseoplevelse. Botanisk Have i Århus, Poul Dissing, Lars Muhl, jødeharpe, harmonika, Bagsværd, Lille Strandstræde i København, Tato-Svend i Nyhavn, Bakkevej og Bakkely på Samsø, Odder, Ekstra Bladet, Skat, Hamburg, Østpreussen, Rosilde, Ejby, Vesborg, Samsøfestival, Ballen, cigaretten Cecil og meget, meget mere. Researchen ser ud til at være totalt på plads i en bog, der er spændende på forskellige niveauer. Dels fordi man kan læse den som spændingsroman men også fordi den taler ind i mange af de sociale issues, vi som samfund vader rundt i for tiden: Tvangsfjernelser, tvangsanbringelser, hævn over fortiden, misbrug og andet godt fra havet.

Emnerne er tunge, men forfatteren formår at gøre det befriende let for os at læse om det hele og undervejs i bogen foretage spring i holdninger og personlige synspunkter og gøre os skiftevis rasende og kede af det. For så mod slutningen at tage os nænsomt ved hånden og få os som læsere til at falde ned, se hen for sig og få os til at overveje, om vi nu også bor i et samfund, hvor de fleste af os har det godt. ELLER om det forholder sig sådan, at de fleste af os er ofre for andre, krænkere, misbrugere, frihedsberøvere ja der fragter forfatteren os hen.

Handlingen lader bogen lægge godt fra kaj ved at lade den 17-årige Bettina, plejebarn i en lidt anløben og gusten familie, forsvinde sporløst. Er hun død eller stukket af fra sin plejefamilie? Mange motiver dukker op, mange mistænkte ligeså, og så har vi en god historie. Bogen springer meget i emner og miljøer; kolerisk og kaotisk som livet selv.

Og specielt som det tegner sig inde i hovedet på en teenager.

Og så er det nemlig , at medplejebarnet Jenny, fortælleren, "går ind i sagen" og bliver omdrejningspunktet i romanen, hvor vi kommer til at opleve lidt af hvert og får adgang til nogle miljøer, vi ikke drømte om, vi skulle stifte bekendtskab med i dette liv.

Vi har at gøre med en stor bog, der sagtens kunne være kogt ned og samfundsmæssigt kunne have sagt det samme. Men så var vi gået glip af forfatterens vildt gode evne til at præsentere personligheder og spændende lokationer og som nævnt mere end levende miljøer for os.