Visitors hit counter, stats, email report, location on a map, SEO for Joomla, Wordpress, Drupal, Magento and Prestashop

Alle anmeldelser - klik herunder

Søg bog eller forfatter

Vilde kvinder mørke toner PDF Udskriv Email
Vilde kvinder, mørke toner af Anya Mathilde Poulsen
Anya Mathilde Poulsen
Vilde kvinder mørke toner
340 sider
Gads Forlag
 
Et enkelt nedslag i bogen får os til at blive lidt forbeholdne overfor researchen. På side 93 skriver forfatteren, at det var June Carter, der ud af sine følelser for Johnny Cash skrev nummeret Ring of fire. Vi kan så orientere om, at det gjorde hun ikke alene. Medkomponisten var nemlig Merle Kilgore. Merle var et stort countrynavn i tresserne og var på et tidspunkt personlig manager for Hank Wiliams. Og kendte Johnny Cash særdeles godt.
Om det er for at romantisere kvinders betydning for musikken, at forfatteren ikke har krediteret den mandlige komponist, eller om hun slet ikke ved det, det kan man jo så spekulere over.
Ellers er indslaget en udmærket fortælling om Maybelle Carters betydning for countrymusikken, og hvorledes hun motiverede sine tre døtre, Helen, June og Anita, til at fortsætte i sporet.
Siden blev June jo gift med Johnny Cash, der også indspillede Ring of Fire, og resten er historie.

Bogen indeholder også mange sjove historier om f.eks. kvinderne på Gibson-fabrikken i Kalamazoo, om Courtney Love, Lizzo, Mamie Smith, Billie Eilish.
Man kunne forvente af en saglig bog som denne, at den er meget nøjagtig med sin research og detaljer iøvrigt. I en billedtekst under John Lennon og Yoko Ono hedder det bl.a., at de i protest mod Vietnamkrigen lavede Bed-Ins For Peace. Det gjorde de ikke. Det lavede TO Bed Ins. De har aldrig heddet Bed-Ins for Peace. I brødteksten som sådan kalder forfatteren da også begivenhederne ved rigtige navne.

Man kan hævde, at nu går anmelderen her i små sko. Vi mener dog, det er vigtigt, at begivenheder, store som små, nævnes ved de rigtige navne. Vi har ikke været hele bogen igennem for at efterprøve, om research holder. Noget kunne dog tyde på, at der hist og her er skønhedsfejl. Hvad det betyder for troværdigheden, skal vi ikke gætte på. Men helt fint er det ikke.

Men ok - totalt set en udmærket bog om musik, intellektuel kapacitet, feminisme og kvinders betydning for musikken. Og et forsøg på at beskrive en skæv kønsblance i musikkens verden, samtidig med, at vi kommer tæt på en lang række kunstnere, der har udfordret normer og forestillinger om køn.