Breve fra Springsteenland PDF Udskriv Email

Søren Geckler
Breve fra Springsteen-land
147 sider
Mellemgaard

En meget dejlig, nærværende, dyb og favnende kærlighedserklæring til et af verdens store musikmennesker. Poesien og nærheden rasler ud mellem linjerne og er en banebrydende form for litterært håndværk. For nærværende anmelder, der livet igennem har været betaget af Tom Jones og Elvis Presley og oplevet deres perfomance som noget dybt personligt, er denne bog med til at legalisere en holdning til musiknavnenes store, hvor man kan tage sig i den modellering fra disse mennesker, der dybere end en sang kan synges, har haft betydning for historiens vingeus.

Bogen er en fantastisk smuk beskrivelse af, hvordan man ældes med ynde, og hvordan rødderne fra barndommen og ungdommen ændres med livets gang mod en anden form for virkelighed og realisme - understøttet af musik og lyrik fra en af musikkens helt store. Søren Geckler analyserer Springsteens tekster kærligt og blidt, dybt og bredt. Bogen er lige dele stjerne til Springsteen-fans som til de af, der har behov for at tale med ligesindede om, hvor meget kærlighed og respekt dedikeret en bestemt musiker kan fylde. Vi skal have lov at have vore idoler og forbilleder. Det giver denne bog os lov til.

Samtidig er formen i bogen en sjov måde at beskrive hele set-uppet omkring The Boss på og med et flot historisk overblik fra Elvis, de første spæde sort-hvide glimt på rockhistoriens fjernsynsskærm, via Roy Orbison, Beatles, Pete Seeger, Sex Pistols og op til mestre på B3-orgler i studier, - ja på den måde får vi en fin og minderig gennemgang af det, der var fundamentet for enorme dele af dagens musik.
En bog der vil gå til hjertet af enhver musikelsker - alene på grund af venskabet og respekten for musikken.

Forlaget skriver selv:

Bruce Springsteen er elsket og anerkendt som en fremragende sangskriver og en nærmest enestående entertainer. Fejret og respekteret som en levende del af rockens nutid gennem fyrre år. Hyldet med et årligt symposium på hjemstavnens universitet. Søren Geckler har fulgt Springsteens turné i Amerika og Europa, og han har løbende gjort sig tanker om manden og musikken gennem sine breve til en ven. Det er samtidig et ærligt og eftertænksomt portræt af det personlige forhold, man kan have til en kunstner, og den måde, hvorpå det forandrer sig - og en selv - gennem livet. Uddrag af bogen: Pludselig en dag syntes jeg at høre min egen historie i - Backstreets.. Det var vel, da jeg var i midten af tyverne, for Springsteens plader begyndte at følge mig på den måde: Når jeg nåede den alder, han selv havde skrevet dem i, var det, som om pladens univers for alvor åbnede sig for mig, og jeg kunne træde helt ind og ikke blot betragte og lytte til historier og genkende følelser. I dag kan jeg stadig træde derind, og jeg har oplevet det underlige, at pladen er blevet ældre sammen med mig. Dens vemod er også blevet en smule anderledes. Det er sommeren mere end min egen ungdom, jeg hører.